סילבוס סמסטר א'

 

השעורים יתקימו בשני סמסטרים,  14 שעורים בסמסטר, פעם בשבועיים שכל שעור הוא 2.25 שעות  קרי 3 שעות אקדמיות.

 

לכל שעור מצורף מאמר שהוא בגדר קריאת רשות, ההרצאות ינתנו בעברית, עם הדגשה מלות המפתח באנגלית כדי להקל על קריאת המשך. רוב הגדול של האסטרטגיות הן בשיטת PRT Pivotal Response Treatment או ממרכז Walden לפי גישת Incidental Teaching.

 

ההכשרה הקלינית 

 

תעשה בשתי מסגרות עבודה:
 

1. של עבודת התלמיד מיישם טיפול עם ילד, משוב כתוב על סרט. הקריטריונים של האסטרטגיה. ראה פרק ההסמכה.

2. הדרכה קבוצתית –חלק מהשעורים יכינו התלמידים סרטים של טיפול בו נקבל משוב קבוצתי.

3.מבחן ישומי-על כל אסטרטגיה קלינית יש להגיש 3 סרטים בהן התלמיד מטפל בילד לפי הקריטריונים של האסטרטגיה.

ראה פרק ההסמכה.

 

 

שימוש בתהליכי מוטיבציה לעידוד שפה ספונטנית PRT motivational procedures : 

אסטרטגיה טיפולית השמה דגש על 8 תהליכי מוטיבציה, כמו חיזוק תפקודי, חיזוק על ניסיון, ישום אסטרטגיה זו מלמדת את הילד להשתמש בשפה ובתקשורת כדרך להשפיע על העולם לטובתו ולתקשר. האסטרטגיה  שתלמד היא אבן יסוד עיקרית בטיפול בילד עם אוטיזם ובשילובו בחברה. ההכשרה והבחינה יהיו בסרטים בו נלמד לישם את 8 העקרונות.

 

אסטרטגיות שילוב: sensosocial, play date, socialdramatic, buddying.

אסטרטגיות שילוב נועדו לעזור לילדינו להגיב יותר לעמיתיהם, ליזום יותר  ולהשתמש בהתנהגות של העמיתים כמודל. השהיה עם עמיתים תקינים אינה מספיקה לשמש מודל מלמד, וליווי אינטואיטיבי של המבוגר, מלמדת את הילד המשולב ״חוסר ישע נרכש״ learned helplesnes. בשעור זה נלמד על אסטרטגיה סנסו-חברתית ואסטרטגית   play date- שתי אסטרטגיות שמתמקדות בשהות בחברה תקינה ומלמדות התנהגויות תקשורתיות ורבאליות ולא ורבאליות. אסטרטגיה סוציודרמטית- אסטרטגיה שמלמדת את הילד המשולב להגדיל את מספר מעגלי התקשורת עם עמיתים, ולגוונם מגוונים בסביבה דינאמית.

 

שעור 4 אסטרטגית שילוב- peer tutoring , peer training, שימוש בקבעונות.

 

שיעור זה יתמקד בלמידת אסטרטגיות בהן העמיתים בדרך משחקית מלמדים את הילד המשולב התנהגויות ומיומנויות ספציפיות (לימוד עמיתים)

נלמד גם ״להכשיר״ 3 עמיתים לעודד לתקשורת את הילד המשולב בזמן משחק, דבר המגדיל עצמאות ממבוגר, מגביר הזדמנויות ללמידה ונמצא יעיל בהכללת תקשורת גם עם עמיתים לא ״מוכשרים״.

 

התארגנות לשיעור ורישום

 

למה חשוב למדוד אפקטיביות, ואיך זה עוזר לילד המטופל. איך אפשר להפוך את הרישום לכלי עזר ולא לטורח. 

 

הוראת שטף והתמדה

 

לילדים עם אוטיזם יש זמן עיבוד איטי, סלקטיביות יתר (מיקוד בפרטים טפלים) וקושי בפיצול קשב. תכונות אילו גורמות לכך שבסביבת ההכללה גם מיומנות שנרכשו, אורכות זמן רב, או דורשות גיוס משאבים שהופכות את המיומנות ללא זמינה לתפקוד בחיי היומיום. כדי לפתור בעיה זאת נלמד להשתמש בטכניקת שטף, המלמדת לבצע מיומנות במהירות עד שהיא הופכת לאוטומטית ואינה דורשת השקעת משאבים.

 

קריאה:

 

גם כשילד עם אוטיזם לומד לתקשר בדרך כלל הוא לומד להגיב או לבקש דברים לצרכיו, אנחנו נלמד איך מלמדים אותם לשאול שאלות חברתיות או שאלות ידע של סקרנות כמיומנות ציר לקידום שפה וחיברות.

ניהול עצמי Self Managment

אסטרטגיה המלמדת את הילד עם האוטיזם לנטר ולחזק התנהגויות של עצמו. לאסטרטגיה זו וריאציות רבות ומוכחות כמקדמת בלימוד התנהגויות במהירות, בסביבת השילוב ובעיקר מקדמת עצמאות ומפחיתה ליווי צמוד של מבוגר או מטפל.
 

למידה מקדימה לפני שעור בבית ספר או מפגש חברתי שתורמים להצלחת הפעילות

PMT Parent Managment Training

 

הרצאת מבוא על טכניקה התערבותית להפרעות התנהגות בילדים התפתחות תקינה.

FBA sisFunctional Behavioral Analy ולמידה של התנהגות חילופית

 

נלמד לזהות בדרך מדעית תפקוד של הפרעת התנהגות, ולהקנות התנהגות חילופית.

גמילה ואנקופרזיס

 

נלמד לגמול מחיתולים ילדים עם אוטיזם, ולעשות תוכניות גמילה לכל ילד שסובל מאנקופרזיס (לכלוך של צואה בתחתונים אחרי גמילה).

 

קבלה לבית ספר:

לצערינו נוכל לקבל רק 7 תלמידים בשנת הלימודים 2015-2016, הקבלה תהיה לפי קורות חיים, ראיון וממליצים (בדיקה של אתיקה מקצועית). להורים לילדים עם אוטיזם תינתן עדיפות.