סילבוס סמסטר ב'

 

בסמסטר ב' לומדים 13 שעורים , פעם בשבוע שכל שעור הוא 2.25 שעות  קרי 3 שעות אקדמיות.

 

לכל שעור מצורף מאמר שהוא בגדר קריאת רשות, ההרצאות ינתנו בעברית, עם הדגשה מלות המפתח באנגלית כדי להקל על קריאת המשך. רוב הגדול של האסטרטגיות הן בשיטת PRT Pivotal Response Treatment או ממרכז Walden לפי גישת Incidental Teaching.

 

ההכשרה הקלינית 

 

תעשה בשתי מסגרות עבודה:
 

1. של עבודת התלמיד מיישם טיפול עם ילד, משוב כתוב על סרט. הקריטריונים של האסטרטגיה. ראה פרק ההסמכה.

2. הדרכה קבוצתית –חלק מהשעורים יכינו התלמידים סרטים של טיפול בו נקבל משוב קבוצתי.

3.מבחן ישומי-על כל אסטרטגיה קלינית יש להגיש 3 סרטים בהן התלמיד מטפל בילד לפי הקריטריונים של האסטרטגיה.

ראה פרק ההסמכה.

 

אסטרטגיות חברתיות:

שיעור ראשון:  נלמד איך לבצע את האסטרטגיות החברתיות שלמדנו בסטנדרט של איכות יישום,

יש לקרוא את שלוש הטבלאות של מדידת איכות יישום מראש ולהכין שאלות

.ביחד נבחן סרט שקרן מצולמת בו וניתן פידבק.

שעור שני: להביא סרטים בני 7-10 דקות, ניתן פידבק אחת לשניה לפי הקריטריונים שנלמדו.

מאמרים לקריאה בחוברת

 

FBA – FUNCTIONAL BEHAVIORAL ANALYSIS

:ניתוח התנהגותי תפקודי

בסדנה נלמד כיצד לעקוב אחרי התנהגויות בעייתיות ולתעדן.

זאת על מנת להבין יותר טוב: מדוע הילד מתנהג כך? איזו פונקציה משרתת התנהגות זו עבורו? מהם הגורמים המביאים אותו להתנהג כך, ומה הן תוצאות ההתנהגות המשמרות את התרחשותה?

הנתונים שנאסוף והידע שנצבור יסייעו לנו לפתח תכניות התערבות יעילות יותר, ומותאמות ככל הניתן לצורכי הילד וסביבתו. 

מאמר אופציונאלי לקריאה בחוברת , הנותן דוגמה לתהליך של FBA  ובחינת יעילותו.

 

:משחק לחיים

סדנה חווייתית בה נלמד איך לבנות קשר בינאישי  הרגלים ולמידה בדרך המשחק.

 

גישת הראיון המוטיבציוני – תקשורת ממוקדת מטופל להובלה לשינוי:

בסדנא נלמד את עקרונות גישת הראיון המוטיבציוני אשר עוסקת בתקשורת עם מטופלים להובלת שינוי ע"י מציאת המוטיבציה הפנימית וחקירת אמביוולנטיות.

הגישה נמצאת בשימוש רחב במסגרת מסגרות הבריאות ב30 השנים האחרונות ונחקרה במעל  ל 400   מחקרים.

בסדנא נכיר את רוח הגישה, עקרונות הגישה, מושגי יסוד, כלים ואופן השימוש. הסדנא תהיה אינטראקטיבית ויבוצעו בה סימולציות ותרגילים שימחישו את היכולת של כל אחד מהלומדים להשתמש בגישה מיד עם סיום הסדנא.

מאמרים לקריאה בחוברת

 

אבחון התפתחותי:

שיעור ראשון: נלמד את אבני הדרך העיקריות של הילדים התקינים בצירי התפתחות שונים:

מוטוריקה גסה ועדינה, התפתחות רגשית, התפתחות שפתית, התפתחות תקשורתית, התפתחות חברתית ועצמאות.

שיעור שני: נלמד למדוד בתצפית יעדים התנהגותיים נטורליסטים ולקבוע תכנית מקדמת לפי מדידות אלו.

מאמרים לקריאה בחוברת.

 

הדרכת הורים לטיפול בבעיות התנהגות אצל הילדים:

   בסדנה נלמד ידע בסיסי אודות הדרכת הורים מסוג – Parent Management Training. הדרכה זו מגובה במחקר מדעי רב במשך למעלה מחמישים שנה, אשר הציג את יעילותה. בנוסף לידע תיאורטי בסיסי, נלמד כיצד להנחות הורים לטפל בבעיות התנהגות:

התפרצויות זעם, סרבנות מוגזמת לבקשות ההורים, הצקות וכדומה.

הסדנה הינה קצרה ולכן תוכל לתת מענה לבעיות התנהגות יום-יומיות קלות או מתונות.

מאמרים לקריאה בחוברת.

בנוסף ניתן לקרוא ולצפות בחומרים נוספים באתר www.kpmt.co.il

 

תפקודים ניהוליים:

בסדנה נלמד על הקשר בין תפקודים ניהוליים ו-ASD.

תחילה נתעמק במונח תפקודים ניהוליים בקרב אוכלוסייה טיפוסית (ילדים, מתבגרים ומבוגרים) 

 ובהמשך נתמקד במונח זה בקרב אוכלוסיות עם לקות בתפקודים אלו (ASD, ADHD).

המפגש מורכב מהרצאה וסדנה.

 

אנקופרזיס:

 נלמד לטפל בילד עם אנקופרזיס (בריחות צואה לתחתונים) על ידי הקנית הרגלי התרוקנות עם מוטיבציות.

מאמר לקריאה בחוברת