האם טיפולים מבוססי ידע מגיעים לידי יישום בשטח? הכשרת מטפלים לשימוש בטיפול מבוסס ידע

מטרת המחקר היתה לבדוק מענה אפשרי לעובדה שטיפולים מבוססי ידע, שנמצאו יעילים, אינם מגיעים לילדים בקהילה. מדד לאיכות ההתערבות היא הליך שנקרא איכות היישום Fidelity of implementation, הדרגה בה הטיפול מבוצע כהלכה. במחקר הכשירו מורים לחינוך מיוחד ב3 שיטות טיפול מבוססות עדויות: DTT discrete trial training, PRT pivotal response training ו functional routines.

הממצאים הראו שדרושות הרבה שעות השקעה והכשרה כדי לעמוד בקריטריונים של איכות היישום, יותר מורים עמדו בקריטריונים של איכות היישום בשיטת DTT (קרוב ל50% תוך שנה). פחות מורים עברו את איכות היישום בשיטת PRT (קרוב ל20%).

ההסבר לפער בין ההגעה לאיכות היישום בין השיטות מובן למי שמתמצא בשיטות: DTT היא שיטה מאוד מובנית וקלה יחסית לביצוע, בעוד שPRT היא שיטה התנהגותית נטורליסטית שאת עקרונותיה מפעילים בסביבה יותר דינמית שמשתנה לפי הילד, ודורשת שיפוט קליני מהמבוגר. לא נמצא כל קשר בין הניסיון או ההשכלה של המורה להגעה לאיכות יישום מינימאלית.

הערותי:

ברגע הראשון תוצאות המחקר היו מעט מאכזבות עבורי, אבל במחשבה שניה, חינוך מוקדם שמבחין בין עקרונות טיפול לישומם הקליני צריך להתחיל בשלב מאוד מוקדם של כל הכשרה טיפולית. בהכשרה צריך לשים דגש על הרזולוציות הדקות של כל מרכיב בטיפול. כל מטפל צריך ללמוד לשפוט את טיפוליו בעזרת קריטריונים ברורים שלמד באמצעות צפיה בטיפול שלו מוסרט בוידאו.

כששיטת החשיבה הזו תיכנס להכשרות אני מאמינה שתוצאות מחקר שבודק יישום עקרונות טיפוליים יהיו הרבה יותר טובות.

#טיפול_מבוסס_עדויות #EBT #איכות_יישום #Fidelity_of_implemetation

Featured Posts
בקרוב יהיו כאן פוסטים ששווה לחכות להם!
שווה להמשיך ולעקוב...
Recent Posts
Archive
Search By Tags
  • Facebook Social Icon
  • YouTube Social  Icon
  • Google+ Social Icon
  • LinkedIn Social Icon

לפרטים נוספים:

kerensf@gmail.com

© 2015 by Key Lessons. Proudly created with Wix.com