top of page

Psychol Sch. 2015 Feb 1;52(2):181-195. Training Teachers to use Evidence-Based Practices for Autism:

מטרת המחקר היתה לבדוק מענה אפשרי לעובדה שטיפולים מבוססי עדויות (מדעיות) אינם מגיעים לילדים בקהילה כפי שעוצבו וכפי שנמצאו יעילים. מדד לאיכות ההתערבות היא הליך שנקרא איכות הישום fidelity of implementation, הדרגה בה הטיפול מבוצע כהלכה. במחקר הכשירו מורים לחינוך מיוחד ב3 שיטות טיפול מבוססות עדויות:DTT discrete trial training, PRT pivotal response training ו functional routines.

הממצאים הראו שדרושה הרבה שעות השקעה והכשרה כדי לעמוד בקריטריונים של איכות הישום, יותר מורים עמדו בקריטריונים של איכות הישום בשיטה DTT (קרוב ל50% תוך שנה). פחות מורים עברו את איכות הישום בשיטה PRT (קרוב ל20%). ההסבר לפער בין ההגעה לאיכות ישום בין השיטות מובן למי שמתמצא בשיטות: DTT היא שיטה מאוד מובנית וקלה יחסית לביצוע, בעוד שPRT היא שיטה התנהגותית נטורליסטית שאת עקרונותיה מפעילים בסביבה יותר דינמית שמשתנה לפי הילד, ודורשת שיפוט קליני מהמבוגר. לא נמצא כל קשר בין הניסיון או ההשכלה של המורה להגעה לאיכות ישום מינימאלית.

מחשבותי: ברגע הראשון תוצאות המחקר היו מעט מאכזבות עבורי, אבל במחשבה שניה, חינוך מוקדם שמבחין בין עקרונות טיפול לישומם הקליני צריך להתחיל בשלב מאוד מוקדם של כל הכשרה טיפולית: ולתת דגש על הרזולוציות הדקות של כל מרכיב בטיפול, ועל עבודה של צפיה עצמית של מטפל בעצמו בוידאו כשהוא יודע לשפוט את טיפולו לפי קריטריונים ברורים שלמד. כששיטת החשיבה הזו תיכנס להכשרות אני מאמינה שתוצאות מחקר שבודק ישום עקרונות טיפוליים יהיו הרבה יותר טובים.

Featured Posts
עדיין לא פורסמו פוסטים בשפה זו
שווה להמשיך ולעקוב...
Recent Posts
Archive
Search By Tags
bottom of page