top of page

לחרדה המלווה את הסובלים מאוטיזם יש מרכיביים תחושתיים, רגשיים וקוגנטייביים


במאמר סקירה על חרדה ואוטיזם, בירחון Frontiers in Human Neuroscience, מינואר 2017 כותבים M.South ו J Rodgers את הדברים הבאים:

לאנשים עם אוטיזם שי חרדה עם מאפינים טיפוסיים של חרדה, אבל גם מאפינים לא טיפוסיים: אי נוחות חברתית שאינה קשורה בערך עצמי נמוך, התנהגות קומפולסיבית שלא למען הקלת מצוקה ופוביות לא שגרתיות.

המאמר מציע לכוון את המחקר וההתערבויות על 3 מאפינים באוטיזם שמגבירים את החרדה.

  1. atypical sensory function, תפקוד סנסורי לקוי, מאפיין הכלול בקריטריונים בDSM, באנשים עם אוטיזם, דאגות סנסוריות מרובות מבקבוצות ביקורת, וחמרת החרדה היא גבוהה יותר באנשים עם אוטיזם עם חוסר תפקוד סנסורי חמור יותר (Gilliot 2007).

  2. alexithymia, מודעות לקויה לרגשות, קושי לזהות ולתאר מצב רגשי פנימי, משותף לאנשים עם אוטיזם, דיכאון וחרדה. ישנם מסםר מחקרים מאת Bird, שהראה שדרגת האלקסיתימיה ולא האוטיזם נבאו הבנה של הבעות פנים ותגובות אמפטיות.

  3. אי סבילות לחוסר ודאות, מבנה קוגנטיבי שמתיחס לסף תפיסה נמוך ואי סבילות לחוסר ודאות.מאפין זה אופיני גם בחרדה באוכלוסיה הכללית. זוהי תכונה שמנבאת חוסר ויסות סנסורי בפרטים עם אוטיזם ובפרטים עם התפתחות תקינה. אי סבילות כזו נמצאה גם גורם פרוגנוסטי שמוריד את התגובה לCBT, בפרטים עם חרדה.

כותבי המאמר מציעים מודל בו שלושת המאפינים משפיעים על פרטים עם אוטיזם לפתח חרדה, ומציעים דרכים נוספות לבודד כל גורם כמשפיע עם מיעט הטיות. בהמשך המחברים מביאים מעט עדויות נוירובילוגיות שקשורות למודל, ובעיקר מצינים מעורבות מבני מוח מסוימים.


מהן הלקחים שהם מציעים בישום טיפול בחרדה בפרטים עם אוטיזם?

הם מספרים שCBT מסורתי אינו תמיד רלוונטי לילדים ומבוגרים עם אוטיזם וחרדה, אין מספיק עדויות אבל יש כיוון שטיפולים שמטפלים באינטגרציה סנסורית, במיינדופלנס להעלות מודעות לרגשות ולקבל אותם, וטיפולים והדרכת הורים שמתיחסות לנוקשות ולאי הסבילות של חוסר הודאות, הן אדפטציות רצויות לCBT.


הערותי: למרות שלמודל המוצע יש עדויות מחקריות לא מספקות, בחרתי לספר על המאמר כדי להראות את המורכבות שיש בטיפול בתחלואה הנלווית של חרדות בילדים ובמבוגרים, גם מבחינת האתיולוגיה (גורם למחלה), וגם מבחינת ההתיחסות הטיפולית. רציתי שהורים לילדים עם אוטיזם, מבוגרים עם אוטיזם ומטפלים שמטפלים באוכלוסיה הזו, ישקדו לחפש התערבויות טיפול יותר מעודכנות ומתאימות לטיפול בחרדה באוטיזם. למשל החוקר JJ Wood, מUCLA, שהראה שלפרוטוקול שלו לטיפול בילדים עם אוטיזם יש יתרון, על פני קבוצת ביקורת.





Featured Posts
עדיין לא פורסמו פוסטים בשפה זו
שווה להמשיך ולעקוב...
Recent Posts
Archive
Search By Tags
bottom of page