top of page

טיפול באוטיזם: התנהגות חברתית משוחזרת באמצעות גירוי המוח

מחקר חדש שפורסם ב- "Nature Neuroscience", מציע שיתכן ותהיה אפשרות לטפל ביעילות בסימפטומים התנהגותיים המקושרים עם ASD, על ידי שימוש בנוירומודולציה (אפנון עצבי).

חוקרים מאמינים שהממצאים החדשים הם הראייה הראשונה לכך שה-crus הימני משחק תפקיד משמעותי בהתנהגויות אופייניות ל-ASD. ה- RCrusl הוא אזור במוח הקטן שבמשך זמן רב חשבו שיש לו תפקיד רק בתיאום תנועה. על-ידי שימוש בהדמיות נוירולוגיות ובנוירומודליזציה בבני-אדם ובחיות, החוקרים גילו כי תפקוד לקוי של ה-RCrusl הוא משמעותי גם להתנהגות חברתית וגירוי שלו יכול להקל בליקוי חברתי, שזהו סימן ההיכר של ASD.

החוקר הראשי, פיטר.ט.צאי מסביר כי זהו ממצא חשוב מכיוון ששיפור הליקויים החברתיים אצל ילדים עם אוטיזם יכול לשנות משמעותית את איכות חייהם.

מחקרים קודמים מציעים שתפקוד לקוי של המוח הקטן יכול כשלעצמו לחולל את ההתנהגויות האופייניות לאוטיזם, אך עבודות קודמות שנעשו לאחרונה מצביעות על כך שה- RCrusI, הממוקם ליד גזע המוח קשור בכמה מתסמיני הליבה של ההפרעה. גם במחקר הזה, בוצעו גירויים מוחים משני סוגים (tDCS ו-sham stimulation) ל-35 מתנדבים נוירו-טיפיקליים ונמצא כי ה- RCrusI מחובר באופן תפקודי לרשתות כלל מוחיות מרובות. לעומת זאת, במחקר ההדמיה שנערך בקרב ילדים נמצא כי הקישוריות התפקודית במעגלים האלו אינה אופיינית לילדים עם ASD וזה מצביע על כך שזהו האזור המשמעותי ביותר במוח הקטן במונחים של מחקרים על אוטיזם.

מחקר מקביל, שהתבצע בעכברים, הגיע לתוצאות דומות- קיימת קישוריות תפקודית בין ה-RCrusI ל-IPL, שככל הנראה משלב מידע ויזואלי, מוטורי וקוגניטיבי והוא קריטי לחיקוי ולפרשנות של מחוות של אחרים. במחקר ניתן היה לראות בבירור, שדיכוי ה- RCrusI אצל עכברים גרם לליקויים חברתיים ועלייה בהתנהגויות חזרתיות. עם זאת, גירוי של אותו אזור שיחזר התנהגויות חברתיות נורמליות אצל העכברים, אך לא השפיע על התנהגויות חזרתיות ונוקשות. יתכן והסיבה לכך היא שהתנהגויות חזרתיות ניתנות לשחזור רק בגיל צעיר מאוד, או שיש אזורים אחרים במוח שהשפעתם על התנהגויות חזרתיות רבה יותר.

למרות שהמחקר מוכיח את ההקבלה בין המוח של העברים למוח האנושי בהקשרים שנבדקו, החוקרים התקשו להעריך בדיוק כיצד הנוירומודליזציה שנעשתה בקרב העכברים תשפיע על התנהגויות בקרב ילדים עם ASD. עם זאת, ללא ספק, התוצאות מראות שכדאי להמשיך ולחקור את האסטרטגיה הזו.

הערותיי: החיפוש אחרי הטיפולים המובילים באוטיזם מתמקד כרגע בטיפולים חינוכיים/ התפתחותיים/ התנהגותיים המוכחים ביותר. אנחנו, כמו כל המשפחות לילדים עם אוטיזם, מחכים בקוצר-רוח לפריצות דרך מחקריות שיובילו לטיפולים חדשים ומועילים יותר באוטיזם, דוגמת גירוי מוחי.

reference:

Stoodley, C. J., D’Mello, A. M., Ellegood, J., Jakkamsetti, V., Liu, P., Nebel, M. B., ... & Pascual, J. M. (2017). Altered cerebellar connectivity in autism and cerebellar-mediated rescue of autism-related behaviors in mice. Nature neuroscience, 20(12), 1744.

Featured Posts
עדיין לא פורסמו פוסטים בשפה זו
שווה להמשיך ולעקוב...
Recent Posts
Archive
Search By Tags
bottom of page