top of page

כלציה (ניקוי מתכות) לטיפול באוטיזם

קיימת השערה שרמות גבוהות של מתכות כבדות גורמת לסימפטומים חמורים יותר באוטיזם ושימוש בחומרים שמנקים את המתכות מהגוף (החומרים מוזרקים לדם, נקשרים למתכות וגורמים להן להיות מופרשות מהגוף) יכול לשפר את הסימפטומים.

האם יש עדות לזה שזה אכן עוזר?

ספריית קוכרין סקרה את כל מאגרי המידע ומצאה רק מחקר מבוקר אחד (חסר הטיות) בו בדקו את יעילות ניקוי המתכות. מדובר במחקר שכלל 77 ילדים: קבוצה אחת קיבלה 6 מחזורים של טיפול מנקה מתכות וקבוצת הביקורת קיבלה פלסבו. למרות שבקבוצה שקיבלה את הטיפול הייתה הפרשה של מתכות כבדות מהגוף, לא נמצא בקרב חבריה שיפור בסימפטומים לעומת קבוצת הביקורת.

צריך לזכור שלטיפול המדובר יש תופעות לוואי הכוללות ירידה ברמת הסידן בדם, הפרעה בתפקוד הכליה ואף מוות. לפיכך, עד שלא יהיו מחקרים חדשים המוכיחים יעילות של טיפול כזה לעומת קבוצת ביקורת, הייתי ממליצה לא להשתמש בטיפול זה שכרגע לא מוכח כיעיל, במיוחד לנוכח הסיכון בו.

קצת על ספריית קוכריין:

זהו גוף בלתי-תלוי של חוקרים שרוצה לעזור לחולים ולקלינאים להגיע להחלטות מושכלות ביותר. בכדי לתת מענה לשאלות קליניות. הם אוספים את כל המחקרים שפורסמו באותו נושא ואת המידע מאוינברסיטאות על מחקרים שלא פורסמו בנושא.

לאחר איחוד כלל הנתונים וחישוב הטיות מחקריות (Systematic review) הם מגיעים למסקנה האם הטיפול מועיל, אינו מועיל, או שעדיין אין מספיק נתונים לקבוע. כמובן שמסקנות ספריית קוכריין הם העדות המהימנה ביותר אם טיפול הוא יעיל או לא, יותר ממחקר אחד או שניים.

Featured Posts
עדיין לא פורסמו פוסטים בשפה זו
שווה להמשיך ולעקוב...
Recent Posts
Archive
Search By Tags
bottom of page