top of page

הוסיפו לPRT, מרכיבים חדשים להגברת המוטיבציה החברתית, קראו לזה PRISM

מחקר חדש, 1. קבוצה של קלינאים וחוקרים מה UCSB' הוסיפו לPRT מרכיבים חדשים להגברת המוטיבציה החברתית, וקראו לחבילת ההתערבות החדשה PRISM 2. בצעו מחקר מבוקר בו חילקו את הנחקרים (ילדים עם אוטיזם) לשתי קבוצות. בקבוצת ההתערבות היו 16 זוגות הורים וילד עם אוטיזם שקיבלו טיפול והנחיה לPRT ובקבוצת הביקורת היו11 זוגות הורים וילד עם אוטיזם שהיו ברשימת המתנה וקיבלו את הטיפול בקהילה. גיל הילדים: 2-4 שנים. אורך ההתערבות - 6 חודשים.

ההתערבות: קבוצת הטיפול קיבלה התערבות של PRT, ואל שבעת הרכיבים המוטיבציונים של הPRT, הוסיפו 3 מרכיבי התערבות חדשים:

1. זמן ללא דרישה עם הפעילות הכיפיית: כחלק מדרישות ההסמכה מדדו להורים ולמטפלים זמן שהילד לא נדרש לתקשורת.

2. פעילות חברתית מחזקת: במאמר הרכיב הזה מנוסח בצורה קצת מורכבת, אבל בשפה פשוטה זה רכיב שחייב את ההורה לעשות לילד משהו סנסורי שאהוב עליו,(למשל דגדוג, קול מצחיק, הנפה באוויר וכו..). בפעילויות האילו באופן טבעי הילד תלוי בהורה כדי שהכיף ימשיך. כדי לדרוש תקשורת למדו את ההורים לעשות הפסקות באמצע הכיף, בהן מסיעים לילד לבקש בצורה תקשורתית את המשך הפעילות.

3. אם יש פעילות שהילד מעדיף באופן עצמאי, גם אם היא חזרתית, הפעילות הזאת הוכנסה לפעילות עם ההורה אבל עם טויסט חברתי. למשל אם יש צעצוע עם צלילים, ההורה חיקה את הצלילים, אם הילד אוהב לפתוח ברז, ההורה יוזם משחק השפרצות סביב זה.

בקבוצת המחקר הילדים קיבלו 8 שעות טיפול שבועיות ושעתיים הדרכת הורים שבועית לישום הPRISM, במשך 3 חודשים. לחלק מההורים היה קשה לעמוד ב80% מהאינטנסיביות הזו בגלל סיבות לוגיסטיות.

המטפלים עמדו במהימנות התערבות הPRT, ואילו ההורים עברו הכשרה ועברו מהימנות במהלך המחקר.

הילדים עברו אבחונים מתוקפים לפני ואחרי ההתערבות:

חמרת האוטיזם - ADOS-2

התפתחות קוגנטיבית- Mullen ELC

מיומנויות שפתיות - PLS-5

אוצר מלים- PPVT-4

קבוצת המחקר (ילדים שקיבלו PRISM), השתפרו לעומת בכל המדדים האילו אחרי ההתערבות לעומת המצב הבסיסי שלהם. השיפור שלהם היה גדול יותר מהשיפור של קבוצת הביקורת (ילדים שקיבלו טיפול בקהילה), באופן מובהק סטאטיסטי.

מה אני למדה מהמחקר?

מלבד על העדות המחקרית הנוספת על יעילות הPRT למדתי שני דברים:

1. העקרונות הטיפוליים המתקדמים ביותר הם בסוף עקרונות טיפוליים שהורה ומטפלמנוסה יכולים ללמוד ברמת מהימנות טובה.

2. למרות שהעקרונות הם פשוטים ולעתים נדמה לנו שאנחנו עושים אותם ממילא, ללא הכשרה ועמידה בסטנדרטים של מהימנות, הילדים מתקדמים פחות.

מסקנתי- כל אחד יכול ללמוד את זה אבל זה דורש הכשרה, משוב ועמידה בסטנדרט הסמכה. קישור למחקר: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30756274

Featured Posts
עדיין לא פורסמו פוסטים בשפה זו
שווה להמשיך ולעקוב...
Recent Posts
Archive
Search By Tags
bottom of page