התפישה הטיפולית

 

ילדים עם אוטיזם הם אינדיבידואלים השונים אחד מהשני, וגם הוריהם  שונים מהורים אחרים. הטיפול בילד עם אוטיזם היא תוכנית שמשלבת רבדים רבים מהחיים ומשגרת המשפחה ולכן בניית טיפול זה היא אישית לחלוטין לכל ילד ולכל משפחה. מטרתנו להנגיש לילדים אלו טיפולים שיש להם ביסוס מחקרי ומדעי, קרי נבדקו בצורה מבוקרת ונמצאו יעילים ומקדמים ילדים עם אוטיזם. 

 

שעור האוטיזם הולך ועולה (1:68 לידות לפי נתוני הCDC), ועמו הילדים המטופלים במסגרות השונות. למרות שהטיפול באוטיזם הוא תחום צעיר יחסית, מחקרים על טיפולים יעילים בילדים עם אוטיזם מצטברים כבר למעלה מ-40 שנה.. ההשקעה וההישגים במחקרים קליניים ומדעיים הביאו לפריצות דרך משמעותיות בקידום ילדים ומבוגרים עם אוטיזם, כך שהיום ברור שטיפול מוקדם מאיץ את ההתפתחות של הילד ומגדיל את סיכויו להיות בוגר עצמאי ומשולב בחברה. לטיפול באוטיזם חשיבות אדירה לחברה - הן מוסרית, הן חברתית והן כלכלית, כשמעל לכל השאיפה שילדים אלו יגדלו להיות מבוגרים עצמאיים ומאושרים. כיום ישנן, לשמחתנו, תוכניות התערבות קהילתיות מתקדמות, המבוססות על ידע בדוק ומוכח, המקדמות בצורה מואצת ילדים הלוקים באוטיזם. (דוגמאות: מרכז Koegel בסנטה ברברה, מכון  Mind בדייויס או מרכז Walden באטלנטה). אנו רוצים להנגיש טיפולים אלו לילדים בישראל.

 

 

מהו טיפול התנהגותי - נטורליסטי - התפתחותי?

 

על בסיס  הטיפולים ההתנהגותיים (ABA- Applied  Behavioral Analysis) שהתפתחו בשנות ה-60, ועל מנת ליעל את ישומן, התפתחו ההתערבויות הנטורליסטיות-התפתחותיות-התנהגותיות NDBI- Naturalistic Developmental Behavioral Interventions.

טיפולים אלו מכונים "נטורליסטיים" מכיוון שהם מיושמים בסביבה הטבעית של הילד (בית, חינוך רגיל וקהילה) ולא בסביבה ״סטרילית״ (חדר נפרד, ליד שולחן). לטיפולים אלו, שפותחו במרכזים שונים בארה״ב, יש כמה עקרונות משותפים:  עקרון השליטה המשותפת בין הילד המטופל למטפל (Shared control), שימוש במחזקים טבעיים פונקציונאלים, בניית תוכנית המותאמת לשלבי ההתפתחות שהילד נמצא בם, הליכה אחר הבחירות והרצונות של הילד (Follow the child's lead) ועוד. מבין שיטות אלו, במרכז שלנו נלמד את שיטת הלימוד המזדמן ( Incidental teaching) מבית המדרש של אוניברסיטת אמורי באטלנטה, ו-PRT שפותחה במרכז קוגל באוניבריסיטת קליפורניה בסנטה ברברה.

לקריאה נוספת נמליץ על המאמר:

 

Naturalistic Developmental Behavioral Interventions: Empirically Validated, Treatments for Autism Spectrum Disorder 

Laura Schreibman  , Geraldine Dawson , Aubyn C. Stahmer  Rebecca Landa , Sally J. Rogers  , Gail G. McGee , Connie Kasari , Brooke Ingersoll , Ann P. Kaiser , Yvonne Bruinsma , Erin McNerney , Amy Wetherby  and Alycia Halladay

כיצד בחרנו את ההתערבויות הטיפוליות?

העקרון המנחה אותנו: בחירת טיפולים מבוססי עדויות (EBT Evidenced Based Therapy)

האם הטיפול באוטיזם יעבוד? למה הורים מקבלים המלצות שונות מאנשי מקצוע שונים?

הורים, בהגיעם ליעוץ עם האבחנה הטריה והקשה, שומעים מאנשי מקצוע המלצות סותרות. מדוע? מפני שמטפלים רבים מחשיבים ניסיון אישי, למידה ממורה, מסורות טיפוליות, אינטואיציה ועדויות אישית כידע מוסמך ומבוסס. למרבה הצער, יש טשטוש גמור של ההיררכיה וההפרדה בין טיפול מדעי בדוק וטיפול מדעי מיושן, שלא לומר טיפול לא מדעי, אינטואיטיבי או טיפול שהוא תוצר של מסורת צעירה ולא מבוססת. לכאורה, הורה אבוד שכזה, הטובע בין המלצות, צריך אישית לעבור הכשרה הדומה לדוקטורט בעומקה, שאורכת שנים, בכדי לעשות החלטה נכונה עבור ילדו. בינתיים, דווקא בגיל הקריטי ביותר, הילד עולה על מסלול של טיפול שעלול לא לתת לו את המענה השלם והנכון לצרכיו. מרכז ההכשרה הוא מרכז צעיר שבחר ללמוד וללמד טיפולים שנחקרו בצורה מדעית. ההתערבויות הטיפוליות שאנו מלמדים  נמצאו מועילות לילד ולמשפחתו בבדיקה מדעית מבוקרת, והתפרסמו בירחון מדעי בו הפרסומים עוברים שיפוט בידי עמיתים (Peer review).

למה חשוב לבדוק יעילות של טיפול?

מטפלים רבים טוענים שהטיפול שלהם יכול לעזור לילד, להקל על הסימפטומים, ללמד מיומנויות ואפילו ״לרפא״ אוטיזם. תפקיד המחקר הוא לבדוק טענות אלו במקרים בהם ילדים (ב-״עולם האמיתי״) אכן מטופלים כך ולכן רצוי תמיד לחפש טיפולים שעברו הערכה כזו (EBT).

כיצד עושים את ההערכה האם הטיפול יעיל?

מגדירים היטב את השינוי שהוא צפוי לחולל.

מגדירים היטב כיצד מיישמים את הטיפול.

מודדים את ההתנהגות אותה הוא אמור לשנות.

מבצעים  בקרה - למשל: השוואה בין התקדמות הילד בזמן שאין התערבות לעומת תקופה עם טיפול. מה מתרחש בקבוצת ביקורת המקבלת

טיפול אחר (או לא מטופלת)? האם יש משתנים אחרים שיכולים להסביר שינוי שהתחולל?

אם הטיפול נמצא יעיל בקבוצת מטפלים/ חוקרים אחת, בודקים האם מטפלים אחרים יכולים ללמוד את הטיפול ולבצעו

עם תוצאות דומות (Reproducability). 

 בכדי שבדיקה תחשב כאמינה והוגנת, כל התנאים שלעיל הם תנאים הכרחיים.

מה לא נחשב כבדיקה מדעית?

עדויות אישיות של מטפלים או הורים.

הערכת מומחה בעל ניסיון.

עמדת מספר מומחים בעלי ניסיון.

במרכז ההכשרה שלנו נלמדים אך ורק טיפולים אשר נמצאו יעילים במחקרים מדעיים.

 

איך נשמור על איכות ישום הטיפול?

איכות הישום (fidelity of implementation), פירושה הערכת השימוש באסטרטגיה.הדיון התיאורטי על עקרונות טיפוליים הופך לטיפול אפקטיבי בילד, רק לאחר שהמטפל עבר הערכה לגבי יכולתו ליישם עקרונות של טיפול מסוים. לכן, המרכז שלנו משתמש באסטרטגיות שניתן למדוד את איכות הישום שלהן ואת דרגת המיומנות בה המטפל מישם את עקרונות הטיפול בסיטואציות דינאמיות. כך אנו מכשירים מטפלים בסטנדרטים טיפוליים גבוהים. איכות הטיפול נמדדת אצלינו בעזרת פידבק למטפלים על ידי המרצים ועל ידי התלמידים (כל תלמיד לעצמו ולעמיתו) לפי הקריטריונים הקליניים שנלמדים. אנו עושים שימוש נרחב בצילומי וידאו של הטיפולים, כאשר הצפיה בסרטים מאפשרת ניתוח דקדקני של הטיפול במטרה להבטיח שהוא מיושם כיאות.  

 
 
  • Facebook Social Icon
  • YouTube Social  Icon
  • Google+ Social Icon
  • LinkedIn Social Icon

לפרטים נוספים:

kerensf@gmail.com

© 2015 by Key Lessons. Proudly created with Wix.com