top of page

בדיקה עם 88% רגישות לתינוקות בגיל 6-12 חודשים בעלי סיכון לפתח אוטיזם

במאמר שפורסם בירחון המדעי nature, בתאריך ה15.2.2017, נמצא שבבדיקת MRI בגיל 6-12 חודשים, הגדלה בשטח הפנים בקורטקסט המוחי, מאפשרת לגלות מי יפתח אוטיזם לפני הגיל בו מופיעים הסימפטומים (בדרך כלל אחרי גיל שנה וחצי). הבדיקה רגישה ב-88% וספציפית ב-81%.

מדוע זוהי פריצת דרך?

הגידול הידוע שיש לילדים עם אוטיזם בנפח המוחי (היקפי ראש), מתרחש בשנה השניה לחיים בה כבר מופיעים סימפטומים, לכן אין לבדיקה מסוג זה שימוש מאבחן או מנבא. פריצת הדרך במאמר זה יכולה להוביל לאבחון בשנה הראשונה לחיים ולהתערבות מוקדמת, בתקופה בה גמישות המוח בשיאה ולכן יש לה אפקט פרוגנוסטי מצוין. הבדיקה כרגע לא ביישום קליני אך היא בודאי תתאים בעתיד לאחים של ילדים עם אוטיזם או לתינוקות אחרים עם סיכון. בהקשר הישראלי, חשוב לי לציין שיש מרפאות בישראל שמאבחנות תינוקות לפני גיל שנה לפי סימפטומים ומפנות לטיפולים, אך אין הוכחה שאבחון זה מנבא התפתחות אוטיזם יותר מהטלת מטבע. המדע ״הבדוק״ לא הצליח למצוא שום כלי אבחוני בהתנהגות תינוקות שיש לו יכולת ניבוא טובה לאבחון ולכן לא הייתי ניגשת למרפאות הללו.

חשוב לזכור כי בכל מקרה, כל תינוק, בין אם בסיכון ובין אם הוא בהתפתחות תקינה, יכול להנות ממשחקים תקשורתיים מהנים בגיל מוקדם, איתם אפשר להתחיל גם כשיש ספקות.

תיוגים:

Featured Posts
עדיין לא פורסמו פוסטים בשפה זו
שווה להמשיך ולעקוב...
Recent Posts
Archive
Search By Tags
bottom of page